پوشش زیبا برای پنجره در طراحی دکوراسیون داخلی

دکوراسیون منزل

-چقدر نور می خواهید؟
-آیا تاکنون در انتخاب نوع پرده خود به این فکر کرده اید که چقدر نور میخواهید؟
-از دید شما پرده علاوه بر مشخصات نوع پارچه،رنگ،طرح و مدل پرده،هزینه،دوام و…به چه عوامل دیگری بستگی دارد؟

-آیا تاکنون اندیشیده اید که پنجره ای با قاب و شیشه زیبا در دکوراسیون منزل خود بکار برده اید اما در طراحی دکوراسیون داخلی تمامی زیبایی آنرا زیر پرده ای ضخیم پوشانده اید؟ پنجره علاوه بر اینکه چشم اندازی است به دنیای بیرون در دکوراسیون داخلی خانه نیز جایگاهی خاص دارد.به همان نسبت پوشش پنجره هم نقش مهمی در خلوت سازی حریم خصوصی خانواده و تنظیم نور آفتاب دارد.پوشش پرده میتواند نمایانگر دکوراسیون منزل و اتاق باشد.

شاید شما از دسته افرادی باشیدکه دوست دارند با آویختن پرده های تور زینتی حال و هوای سبک روستیک فرانسوی را به خانه بیاورند یا شاید ترجیح می دهید با آویختن پارچه های لخت و مزین به تخته والان یا نقوش برجسته دورس کلاسیک و دکوراسیون منزل سنتی داشته باشید.



شکل پذیری و انعطاف پرده های پارچهای از بهترین ویژگی های پرده های پارچه ای این است که آنها نقش و رنگ را با خود به همراه می آورند.اگر در انتخاب رنگ و اندازه پرده آگاهانه عمل کنید میتوانید در اندازه پنجره ها تاثیر گذار باشید یعنی اگر اندازه پنجره هایتان با هم یکی نیست و هماهنگی چندانی بین آنها وجود ندارد میتوانید به کمک پرده آنها را هم اندازه و هماهنگ جلوه دهید.در کنار بسیاری از دکورهای امروزی استفاده از پرده های لخت و کم چین با والان ساده میتواند بهترین انتخاب ممکن به حساب بیاید.در انتخاب پرده های پارچه ای به این موضوع فکر کنید که آنها در برابر نور خورشید و گرد و غبار تا چه حد مقاوم هستند.الیاف ابریشمی ،استات،نخ،نایلون و کتان از نوع الیافی هستند که به سرعت به آفتاب واکنش نشان میدهند.الیافی مانند پلی استر و اکریلیک به راحتی با نور خورشید کنار می آیند و با دواتر هستند،البته آستر گرفتن پارچه های پرده نیز به مقاوم سازی پرده کمک میکند.برای انواع پنجره های به اصطلاح فرانسوی،که معمولا به بیرون میچرخند و باز می شوند،بهتر است چوب پرده را به گونه ای انتخاب کنید کنید که از دو طرف قاب پنجره بیرون بزند تا پرده هنگام جمع شدن در دو سوی پنجره از آن فاصله داشته باشد و در باز و بسته شدنش مشکلی ایجاد نکند.والان های پارچه ای با مترین متراژ،بیشترین آراستگی را عرضه میکنند.والان ها بر زیبایی دکور اتاق و پنجره می افزایند.استفاده از والان ها باعث میشود ریل پرده و نوار پرده در معرض دید قرار نگیرد.تنوع بسیار در رنگ و طرح والان ها وجود دارد که آنها را با هر دکوری کاملا هماهنگ میکند.پنجره های زاویه ای:بعضی از پنجره ها در زاویه ای متفاوت از دکوراسیون منزل قرار دارند.به ابن نوع پنجر ها،پنجره های زاویه ای می گویند.در این سبک بهتر است برای هر دو پنجره یک نوع پوشش انتخاب کرد.به این ترتیب با در نظر گرفتن زاویه دو دیوار و قرینه سازی پوشش دو پنجره،می توانید فضای بزرگتر و هماهنگی را خلق کنید.اگر پرده های مورد استفاده از آن نوعی باشد که به یک طرف جمع میشود،بهتر است در آن سمت پنجره جمع شوند که از آن زاویه دورتر است.اندازه پرده کرکره را می توانید به دلخواه خود انتخاب کنید و از رایج ترین انواع آنها می شود،به مدل "میکرو" با عرض ۱۳ میلی متر،پرده "مینی" با عرض ۲۶ میلی متر و پرده های پهن با پهنای ۵ سانتی متر اشاره کرد.پرده های کرکره ای در انواع فلزی،چوبی،پارچه ای و وینیلی در دسترس قرار دارد.انواع کرکره های افقی برای درها و پنجره های کشویی مناسب است.پرده های کرکره ای به خوبی بسته میشوند و موجب صرفه جویی در انرژی میشوند.بعضی از پرده ها متعلق به سبک موسوم به پالاریان می باشند،این سبک پنجره ها ه در معاری سنتی دیده میشود و هم در معماری مدرن.سبک پالایان از قدیم برای ایجاد تفاوت و زیبایی بیشتر در طراحی دکوراسیون منزل به کار می رفته است.

طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب ویکتوریایی

به نظر عده زیادی از افراد مدل اتاق خواب های ویکتوریایی در عین زیبایی زنانه می باشد . دوره ویکتوریایی از حدود سال 1830 تا 1900 ادامه داشته است . و با توجه به این مدت طولانی تغییرات مختلفی نیز در این دکوراسیون به وجود امده است . در اینجا سعی می شود تا به نکات کلیدی و مهم در این سبک طراحی دکوراسیون داخلی اشاره گردد .



1- تخت خواب
تخت خواب چنین اتاقی باید مانند دکوراسیون داخلی و دکوراسیون منزل این سبک پر زرق و برق و بزرگ و ساخته شده از چوب یا چدن یا برنج و یا ترکیبی از چدن و برنج باشد . 
فراموش نکنید که این تخت باید به اندازه کافی پهن و چشمگیر باشد .

2- روکش تخت
تخت باید دارای سایبان و دراپه های مجلل باشد . بر روی تخت مقدار زیادی بالشت و کوسن قرار دهید . و روتختی و سایبان را با چین های متعدد و ربان تزئین نمایید .

3- میزها در طراحی دکوراسیون داخلی به سبک ویکتوریایی
در این اتاق حتما باید یک میز یا قفسه با رویه مرمری وجود داشته باشد . 
از میزهای کوچک گرد بامبو یا حصیری نیز به عنوان میزهای کنار تخت خواب استفاده نمایید .

4- نورپردازی 
از شمع دانهای بلند یا چراغ خواب های قدیمی در طراحی دکوراسیون داخلی اتاق استفاده نموده و در زیر هر شمعدان یک دستمال قلابدوزی قرار دهید .





5- دراور و جالباسی
این وسایل باید از چوب تیره رنگ بلوط یا ماهون یا گردو درست شده باشند و بر روی آنها کنده کاری شده باشد . دستگیره های آنها نیز باید دستگیره های چوبی یا برنجی مزین باشد .

6- کفپوش
در کف اتاق باید فرش های شرقی یا حصیرهای بوریایی پهن شود تا یاداور دوره ویکتوریا باشد . می توانید از فرش های ماشینی گلدار یا دارای طرح های هندسی نیز استفاده کنید .

7- سایر امکانات
در این اتاق ها باید تصاویری از گل و گیاه یا کودکان و دختران جوان یا حیوانات در طبیعت واقعی قرار داده شود . 
هم چنین در تزئینات داخلی اتاق خود از آیینه با قاب طلایی یا چوبی مزین استفاده کنید .
همچنین گلدان های چینی عتیقه خریده و درون انها گل تازه قرار دهید . 
استفاده از کاسه های چینی و پر نقش در طراحی دکوراسیون داخلی اتاق نیز جالب توجه می باشد . 

8- پنجره
بر روی پنجره ها باید پرده های بلند چین دار با رو پرده و زیر پرده و والان های پر چین نصب شود . 
قیطان و گلدوزی و بندهای توری بستن پرده و پاپیون های بزرگ و زیبا فراموش نشود .

در بازسازی ساختمان و دکوراسیون داخلی به سبک ویکتوریایی پس از اجرا ممکن است فضا به صورت مجلل و دکوراسیون منزل به نظر اشرافی بیاید.

طراحی فضای مطالعه در اتاق فرزندان

فراهم کردن شرایط و تسهیلات مورد نیاز برای دانش آموزان جهت انجام تکالیف درسی شان در محیط خانه هم به پیشرفت تحصیلی آنها کمک می کند و هم بر وضعیت روحی و جسمی شان تاثیرگذار است.
اگر چه اغلب بچه ها حتی با وجود بهره مندی از اتاقی جداگانه ترجیح می دهند در نزدیک ترین مکان به دیگر اعضای خانواده و به خصوص مادر به درس و مشق خود بپردازند، ولی مهیا کردن امکاناتی مناسب و راحت در قالب میز تحریر و صندلی و همچنین موظف شدن توسط والدین جهت استفاده از آنها از همین ابتدای سال تحصیلی می تواند نقش بسزایی در برهم زدن عادتی دیرینه و یا ایجاد عادتی نو (در کلاس اولی ها) داشته باشد. حتماً شما هم تائید می کنید که معمولاً بچه ها برای انجام تکالیف اتاق نشیمن و مقابل تلویزیون را انتخاب کرده که همزمان با نوشتن تکالیف به صورت درازکش نیم نگاهی نیز به برنامه های تلویزیونی بیندازند و یا در خانه های با سیستم امروزی عده ای از بچه ها از پیشخوان آشپزخانه باز به عنوان میز تحریر استفاده کرده، در نتیجه طی مطالعه در گفت وگوی میان اعضای خانواده نیز شرکت می کنند.
لازم به ذکر است انجام تکالیف در شرایط فوق و موقعیت های شبیه به آن نه تنها پیامدهایی همچون عدم تمرکز بر روی درس، تلف شدن وقت مفید و در نهایت انجام ناتمام تکالیف را به همراه دارد، بلکه بچه ها به جهت نامناسب بودن وضعیت فیزیکی شان در آن شرایط همواره از درد کمر، پشت و گردن شکایت مند هستند.

حال آنکه همزمان با آغاز سال تحصیلی علاوه بر لزوم ایجاد قوانینی جدید در خانه توسط والدین جهت ساعات و نحوه درس خواندن و همچنین مکان مناسب آن انتخابی صحیح و بجا برای یک میز تحریر و صندلی می تواند از بروز بسیاری از مشکلات فوق جلوگیری کند. در واقع یک میز و صندلی استاندارد جهت مطالعه و انجام تکالیف باید از حداقل ویژگی های زیر برخوردار باشد:

۱- ابعاد میز و صندلی باید با قد و جثه کاربر متناسب باشد. به این ترتیب هر چه او احساس راحتی بیشتری کند، امکان قرارگیری طولانی مدت و تمرکز بیشتر بر روی درس به حالت نشسته پشت میز میسر شده و پیامدهای جسمانی مربوطه را نیز به دنبال نخواهد داشت. زیرا به عنوان مثال در صورتی که ارتفاع نشیمنگاه صندلی نسبت به قد دانش آموز بلندتر باشد، پاهای او بر روی زمین قرار نگرفته و این مسئله سبب فشردگی عضلات ران ها شده و حتی در گردش خون نیز اختلال ایجاد می کند و برعکس اگر صندلی کوتاه تر از حد استاندارد بوده و با قد کاربر نیز تناسبی نداشته باشد، باعث کشیدگی بیشتر پاها به سمت جلو شده و در نتیجه کمر به صورت انحنا یافته از تکیه گاه صندلی فاصله می گیرد، در نتیجه دردهایی نیز در این ناحیه پدید می آید.

به جز در نظر گرفتن موارد فوق پیرامون ارتفاع کف صندلی تا زمین و مناسب بودن آن با قد کاربر شما والدین بهتر است، به هنگام خرید موارد دیگری را مورد توجه قرار دهید:
- صندلی ای تهیه کنید که کفی آن قابل تنظیم باشد. در ضمن توجه به راحتی فرم صندلی و نشیمنگاه آن نیز از اهمیت زیادی برخوردار است.
چرخ دار بودن صندلی از جمله ضروریات آن به حساب می آید. زیرا به این ترتیب دسترسی به لوازم و امکانات مختلف واقع در کنار میز راحت تر صورت می گیرد.
- هر چه صندلی انتخابی شما از استحکام و مقاومت بیشتری برخوردار باشد، ضریب ایمنی بالاتر می رود.
این موضوع در مورد دانش آموزان دبستانی که پرتحرک هستند، بسیار مهم است.

۲- از آنجا که با افزایش کاربرد رایانه امروزه از این تکنولوژی در اغلب خانه ها استفاده می شود و بچه ها حتی در سنین و مقاطع گوناگون تحصیلی نیز از جمله مهمترین و بیشترین کاربران آن محسوب می شوند، شما پدران و مادران اگر قصد دارید در آینده ای نزدیک رایانه ای نیز برای فرزندتان تهیه کنید، میز تحریری انتخاب کنید که به طور همزمان برای استفاده از کامپیوتر نیز مناسب باشد.

۳- در شرایطی که جهت محدودیت وسعت فضا در خانه امکان قرارگیری میز تحریری جداگانه در اتاق فرزندتان وجود ندارد، ارائه دو راهکار زیر می تواند شما را در انتخابی مناسب یاری دهد:
الف- از لوازم دکوراسیونی _ کاربردی ترکیبی و کم جا مانند تختخواب میزدار، کمدهای محکم با میز تحریر و کتابخانه و میز تحریرهای تلفیقی استفاده کنید.
ب _ با کمی ابتکار مکانی از اتاق فرزند محصلتان را هر چند کوچک برای میز تحریری دیواری اختصاص دهید. این کار از طریق نصب طبقه ای ثابت و یا تاشو بر روی دیوار کنج اتاق، زیر پنجره های کوتاه، روی شوفاژ، داخل فرورفتگی بین ستون ها و یا هر دیوار دیگری مانند اینها امکان پذیر است.

 

چیدمان درست تابلوها در طراحی دکوراسیون داخلی


۱) عکسها و تصاویر مورد نظرتان را آماده کنید و به ترتیب علاقه دسته بندی نمایید. برای حاشیه عکسها از جنس و رنگی استفاده نمایید که آنرا کامل کند نه اینکه بر آن غلبه کند. رنگ این حاشیه باید با رنگ دیوار و لوازم منزلتان جور باشد. بهترین راه این است که از چند درجه مختلف یک رنگ واحد -از کم تا متوسط آن- استفاده کنید تا تصاویر در نهایت بیشتر با هم جور شوند.
۲) تمام قابها را با یک رنگ واحد رنگ آمیزی نمایید. وقتی رنگ خشک شد، شیشه آنها را تمیز کرده و عکس را با حاشیه اش داخل آن بگذارید و پشت قاب را محکم کنید.
۳) قبل از نصب تابلوها، کمی تمرین و آزمایش کنید.با توجه به اندازه دیوار مورد نظرتان، ابتدا تمام تابلوها را روی زمین یا یک میز بزرگ کنار هم بچینید و آنقدر آنها را جا به جا کنید تا به یک ترکیب زیبا برسید.
۴) این کار را با منطق و نظم انجام دهید، برای مثال بالای یک تابلو را با لبه پایینی دیگری و قاب کوچکتر را با وسط ضلع دیگری تنظیم کنید و قابهای مدور را برای ایجاد هارمونی و حرکت به کار ببرید.
۵) عکسهای سیاه و سفیدی که در ردیفهای منظم و از سقف تا کف دیوار را پر میکنند، دیوار را به کانون توجه مبدل میکنند. اما اگر میخواهید دیواری را این چنین پر کنید، برای پرهیز از آشفتگی، قابها را یکسان و یک رنگ انتخاب کنید، برای مثال حاشیه سفید در قاب مشکی فلزی بسیار زیبا خواهد شد.
۶) قراردادن چند تصویر در یکی دوتا از قابها، قرار دادن تابلوهای بزرگتر در ردیفهای پایینتر موجب میشود که مجموعه سنگین و رو به سقوط به نظر نیامده و متعادل باشد.
۷) هنگامی که از چیدمان خود بر روی زمین راضی بودید، هر قاب را بر روی کاغذ الگو یا روزنامه باطله کپی کنید و کاغذها را با قطعات کوچک نوار چسب بر روی دیوار بچسبانید تا باز هم از چیدمان خود مطمئن شوید، روی کاغذها نام تابلو را بنویسید و آماده نصب شوید.
۸) با توجه به اندازه و وزن تابلوها، از ابزار مناسب برای نصب آنها استفاده کنید، برای تمیزی هرچه بیشتر میتوانید محل میخ را روی کاغذها مشخص کنید، میخ را بکوبید و بعد کاغذ را بردارید.
۹) حالا تابلوها را نصب کنید و از فضای تازه اتاق خود لذت ببرید

آوردن رنگها به دکوراسیون منزل

 

رنگ‌های زنده همواره رنگ‌هایی دوست‌داشتنی هستند. این رنگ‌ها به نحوی اغراق‌آمیز جاذب نگاه و توجه بیننده هستند و هرگز از نظر بیننده دور نمی‌مانند.
رنگ‌های زنده‌ای که انرژی و هیجان در فضا می‌پراکنند و برای دکوراسیون منزل افرادی که دوست دارند هر روز صبح در فضایی پرانرژی و سرزنده چشم بگشایند و روزشان را با هیجان و سرزندگی آغاز‌کنند ایده‌آل هستند.
از آنجا که اغلب ما بیشتر با رنگ‌های خاموش و خنثی در محیط زندگی مأنوس هستیم به کارگیری این رنگ‌ها نیازمند جسارت است. اما چنانچه این رنگ‌ها را در ترکیبی‌ مناسب به کار گیرید این جسارت بی‌پاداش نخواهد ماند و در نتیجه فضایی درخشان، زیبا و فوق‌العاده جذاب خواهد بود. پیش از انتخاب چنین پالت رنگی برای دکوراسیون منزل خود به سلیقه تان نیز توجه کنید زیرا برای بسیاری از مردم زندگی در چنین فضاهای رنگینی برای مدت طولانی ممکن است آزار دهنده باشد.
یکی از روش‌های ارزیابی‌ سلیقه واقعی شما در انتخاب رنگ دقت در کمد لباس‌های شماست. اگر لباس‌های کمد شما از رنگ‌های بژ، کرم، قهوه‌ای و سیاه و سفید است و یا از سایر رنگ‌های خنثی و ملایم تشکیل شده است در فکر استفاده از رنگ‌های زنده در فضای منزلتان نباشید. چون خیلی زود از آنها خسته می‌شوید اما اگر در میان لباس‌هایتان رنگ‌های شادی مثل قرمز، نارنجی و بنفش زیاد به چشم می‌خورند احتمالاً از زندگی در فضایی با دکوراسیون برگرفته از رنگ‌های زنده لذت خواهید برد.
از نگاه طراحان دکوراسیون داخلی، رنگ‌های زنده دارای ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای هستند که می‌تواند ویژگی‌های حاکم بر یک فضا را تنها با چند قوطی رنگ تغییر دهد.
پس از آنکه از تمایل و علاقه خود نسبت به این پالت رنگی مطمئن شدید نوبت به انتخاب رنگ‌های خاصی می‌رسد که در این گروه می‌پسندید. هنگام انتخاب پالت رنگ‌های زنده باید به خاطر داشته باشید که انتخاب این گروه به معنی به کارگیری این رنگ‌ها در سطوح بزرگ مثل دیوارهاست که بلافاصله کاراکتر و حالت یک اتاق را دستخوش تغییری چشمگیر می‌سازد و نه تنها به معنی استفاده از یک کاناپه قرمز یا قفسه سبز در گوشه‌ای از یک اتاق نیست بلکه احاطه شدن در فضایی آکنده از رنگ‌های زنده و شاد در کلیه جوانب یک اتاق است.
فضاهایی از دکوراسیون منزل که با رنگ‌های زنده آراسته می‌شوند نیاز به نور فراوان دارند، به‌ویژه نور طبیعی. در شب نیز نور چراغ‌های‌هالوژن برای چنین فضاهایی مناسب‌تر است. ممکن است تصور کنید که پالت رنگ‌های زنده فقط برای اتاق‌های بزرگ مناسب است در این صورت در اشتباه هستید. یک اتاق بسیار کوچک نیز می‌تواند با رنگ‌های زنده از نمایی ویژه برخوردار شود حتی اگر این رنگ‌ها رنگ‌هایی تیره باشند مثل آبی‌ نیلی یا حتی سیاه.
نکته جالب توجه دیگر درباره پالت رنگ‌های زنده این است که شما می‌توانید این رنگ‌ها را در دکوراسیونی کاملاً مدرن و یا در دکوراسیون‌های سنتی و قدیمی با موفقیت به کار بگیرید. از آنجا که قدرت و ویژگی رنگ‌های زنده در سطوح رنگی بزرگ و ساده است هنگام کار با این پالت رنگی نیازی به استفاده از بافت اضافی روی دیوارها یا باقی سطوح وجود ندارد. در حقیقت در چنین دکوراسیونی هرچه سطح صاف‌تر و یک دست‌تر باشد نمای زیباتری خواهد داشت دیوارهایی که با رنگ‌های زنده پوشانده می‌شوند باید از زیرسازی بسیار خوبی ‌برخوردار باشند همه چیز در اتاق پیرو رنگ دیوارهاست و در طراحی یک دکوراسیون با این مجموعه رنگی دیوارها نقطه شروع هستند و سپس باید این رنگ‌ها در سایر اجزای اتاق تکرار شوند.
تکرار این رنگ‌ها در اجزای دکوراسیونی، این رنگ‌ها را تکمیل می‌کند و به حداکثر میزان خود می‌رساند. در گروه رنگ‌های زنده، تضاد رنگی و کنتراست‌های شدید نقشی اساسی ایفا می‌کنند و نتیجه‌ای جذاب و چشمگیر می‌آفرینند چنان که تیره‌ترین سیاه در کنار درخشان‌ترین رنگ سفید یکی از ترکیب‌های ویژه این گروه است. همچنین اتاق‌هایی که با این رنگ‌ها تزئین می‌شوند باید متشکل از دکوراسیونی ساده با اجزایی معدود باشند. شلوغ کردن چنین فضایی با وسایل تزئینی متعدد از تاثیر مورد نظر رنگی خواهد کاست.
رنگ‌های زنده گرم جذاب‌ترین رنگ‌ها در این گروه هستند.
سرخابی، نارنجی تند و زرد درخشان از گرم‌ترین رنگ‌های این پالت رنگی هستند که در کنار یکدیگر یا هر یک به تنهایی همراه با سیاه چنان پرانرژی هستند که احساس واقعی از هیجان را در بیننده زنده می‌کنند.
جالب است بدانید این رنگ‌ها حتی رنگ سیاه را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهند و سیاه در واقع همچون قابی ‌این رنگ‌ها را که از خودش قوی‌تر هستند در برمی‌گیرد؛ چنان‌که در کمتر رنگی چنین ویژگی وجود دارد. این رنگ‌های گرم و تند در کنار سفید خالص نیز جذاب و زیبا خواهند بود آن هم با نمایی تمیز که حس پاکی و طراوت در دکوراسیون منزل را به بیننده القا می‌کند. در حالی که کمی رنگ طلایی جذابیت این ترکیب را دوچندان خواهد کرد. به کارگیری تزئینات فلزی طلایی و نقره‌ای بر درخشش و زیبایی رنگ‌های این پالت می‌افزاید.

مطلب مرتبط: دکوراسیون منزل اقامتگاهی چشمگیر در افریقای جنوبی